gezondheid

   Alles over een gezond leven.

« Katten waarschijnlijk ook vatbaar voor H5N1-virus. | home | Europa wil geen kwik meer. »

Vraagtekens bij onderzoek naar effect van meer groente en fruit.

Bij een grote Amerikaanse studie is geen effect gebleken van minder vet en iets meer groente en fruit op de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Bij de opzet van het onderzoek zijn echter vraagtekens te zetten. Zo is er geen onderscheid gemaakt naar soorten vet en ook zijn factoren als lichaamsgewicht en -beweging niet meegenomen.
In de studie, gepubliceerd in het gezaghebbende Journal of the American Medical Association, werden 49.000 vrouwen tussen de 50 en 80 gedurende acht jaar gevolgd, waarbij de helft het advies kreeg minder vet en meer groente en fruit te eten. De andere helft bleef eten zoals ze gewend waren.
De uitkomsten zijn opmerkelijk omdat in andere, kleinere, studies wel een positief effect werd gevonden op het ziekterisico.

bron: Nederlandse Obesitas Vereniging

Reageer