Home

10 augustus 2006

Gen voor slimheid gevonden.

Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hebben een gen gevonden dat bepaalt hoe groot de hersenen van mensen worden, zo heeft het UMCG woensdag bekendgemaakt. Het gen zorgt ervoor dat mensen slimmer zijn dan dieren. Het zorgt er bij dieren namelijk voor dat de hersenen sneller stoppen met groeien dan bij de mens.
De onderzoekers baseren hun conclusies op onderzoek op de embryo's van zebravissen. De structuur van het hersenstelsel lijkt op een aantal punten op dat van de mens. Volgens een van de wetenschappers, hoogleraar Celbiologie Maikel Peppelenbosch, gelden de conclusies ook voor het functioneren van de hersenen van de mens. De ontdekking is deze week gepubliceerd in het Journal of Cell Biology.

bron: zibb.nl

31 juli 2006

Muggen komen niet op licht af.

Het heeft geen enkele zin om het licht te doven omdat de muggen er anders op af komen. Toch blijven veel mensen geloven dat dit wel zo is, zegt entomoloog Willem Takken van de Landbouwuniversiteit in Wageningen in de Telegraaf.
Er zijn 21 muggensoorten in Nederland en die steken voornamelijk dieren. Mensen zijn per ongeluk slachtoffer, hoewel de meeste mensen dat geloven als ze het aantal insecten tellen op hun slaapkamer. Veel insecten komen op het licht af, maar geen muggen, aldus de insectenkenner. De geur van zweet vinden de muggen het lekkerst. Dus wie zich afvraagt waarom ik wel en die ander niet kan het beste een extra douche nemen. Het zijn overigens de vrouwtjesmuggen die steken en niet de mannetjes

mug.JPG

12 mei 2006

Vleermuisspeeksel bij behandeling herseninfarct.

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is een onderzoek begonnen naar het gebruik van vleermuisspeeksel bij de behandeling van een herseninfarct. Dat heeft een woordvoerder woensdag bekendgemaakt.
Het gaat om speeksel van Mexicaanse vleermuizen dat verwerkt is in een nieuw medicijn. Patiënten die een herseninfarct hebben gehad, krijgen momenteel vaak een zogenaamde trombolysebehandeling. Daarmee kunnen patiënten nog tot drie uur na een beroerte worden behandeld. Het nieuwe medicijn met het speeksel dat nu in Groningen wordt getest, zou het mogelijk moeten maken dat patiënten nog tot negen uur na een herseninfarct behandeld kunnen worden.

vleermuis.jpg
bron: leefwijzer.nl

03 mei 2006

Mannenpil komt eraan.

Goed nieuws voor vrouwen: steeds meer hindernissen worden geslecht voor de komst van de mannenpil. Volgens een nieuwe studie krijgen mannen na ongeveer drie maanden hun vruchtbaarheid terug, als ze eenmaal zijn gestopt met de pil. Vrouwen die stoppen met de pil, zijn direct weer vruchtbaar, voor mannen ligt dat anders. Onderzoek onder 1500 mannen heeft uitgewezen dat de meeste mannen na drie maanden weer vruchtbaar zijn. De langste periode waarbij een man moest wachten tot hij weer nageslacht kon produceren, bedroeg twee jaar
Uit het onderzoek blijkt ook dat oudere mannen eerder herstellen dan de jongere. Bij mannen tussen de twintig en de dertig jaar duurt het .....
Lees hier verder over de mannenpil.

22 maart 2006

Kauwgum helpt na darmoperatie.

Kauwen op kauwgum kan het herstel na een darmoperatie bespoedigen, heeft een Amerikaans team ontdekt. Na zo'n operatie zijn de darmen vaak erg van streek, maar het kauwen zou ervoor zorgen dat de spijsvertering sneller weer normaal is. De artsen denken dat het kauwen dezelfde zenuwen stimuleert als gebeurt bij het eten van gewoon voedsel, waardoor meer hormonen vrijkomen die de spijsvertering regelen.
Een ingreep aan de ingewanden kan het functioneren van het darmstelsel erg verstoren en zelfs stilleggen. Dat veroorzaakt veel pijn en de patiënt moet langer in het ziekenhuis blijven.

kauwgompakje.png
bron: zibb.nl

28 februari 2006

Chocolade goed voor hart en vaten.

Dagelijks een stukje pure chocolade van 10 gram verlaagt de kans op het ontwikkelen van hart- en bloedvatproblemen met zeker 50 procent. Maar cacao doet meer: het brengt de bloeddruk van chocolade-eters aantoonbaar omlaag.
Dat melden onderzoekers van de Wageningen Universiteit en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Bilthoven, na een studie waaraan zij maar liefst 21 jaar gewerkt hebben. Sinds 1985 volgden beide instituten ongeveer vijfhonderd mannen van 65 jaar en ouder uit de gemeente Zutphen.

23 februari 2006

Vraagtekens bij onderzoek naar effect van meer groente en fruit.

Bij een grote Amerikaanse studie is geen effect gebleken van minder vet en iets meer groente en fruit op de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Bij de opzet van het onderzoek zijn echter vraagtekens te zetten. Zo is er geen onderscheid gemaakt naar soorten vet en ook zijn factoren als lichaamsgewicht en -beweging niet meegenomen.
In de studie, gepubliceerd in het gezaghebbende Journal of the American Medical Association, werden 49.000 vrouwen tussen de 50 en 80 gedurende acht jaar gevolgd, waarbij de helft het advies kreeg minder vet en meer groente en fruit te eten. De andere helft bleef eten zoals ze gewend waren.
De uitkomsten zijn opmerkelijk omdat in andere, kleinere, studies wel een positief effect werd gevonden op het ziekterisico.

bron: Nederlandse Obesitas Vereniging

16 februari 2006

Gezond water

ijsblokjes.jpgEen twaalfjarig meisje uit Florida heeft aangetoond dat het toiletwater in fastfood- restaurants zuiverder is dan het ijs in hun frisdranken.

Met die vondst sleepte Jasmine Roberts de wetenschapsprijs van haar school in de wacht.

De jonge onderzoekster nam de proef op de som in vijf restaurants.

Ze nam watermonsters van doorgespoelde toiletten en vergeleek de zuiverheid ervan met de ijsblokjes die ze in de fastfoodketens meegraaide.

Na onderzoek in laboratoria bleek dat in 70 procent van de gevallen het ijs meer bacteriën bevatte dan het toiletwater.

Bron: uwmening.web-log.nl

04 januari 2006

Genetische testen op internet, zin of onzin?

Sinds kort biedt ook een Nederlandse internetapotheek genetische testen aan via het internet. Voor € 335,-- en na het terugsturen van een buisje met daarin een wattenstaafje dat men langs het wangslijmvlies heeft gehaald, komt men te weten of men aanleg heeft voor een bepaalde aandoening. In eerste instantie kan men zich laten testen voor aanleg voor glutenovergevoeligheid C. coeliaki en melkovergevoeligheid in casu lactose-intolerantie. Volgend jaar komen daar tests voor aanleg voor hoge bloeddruk en botontkalking bij.
De vraag is, in hoeverre is een test voor aanleg voor gluten- of melkovergevoeligheid of hoge bloeddruk zinvol als men geen klachten heeft?
Lees hier verder...

23 november 2005

Aspartaam kankerverwekkend?

Aspartam.jpg

Dat de kunstmatige zoetstof aspartaam puur gif is, was mij al bekend. Ik koop dan ook al jaren geen voedingsprodukten meer waar dit middel in verwerkt is. Wel lastig in het begin, een kwestie van veel etiketten lezen op produkten. Wist u dat aspartaam in heel veel soorten light-produkten, kauwgumsoorten en frisdranken zit? Voor mij geen Cola-light, Stimorol kauwgum en Icetea meer. Zoetjes hoef ik al helemaal niet in m'n koffie, die drink ik wel zonder suiker, dat went ook gauw genoeg.

Nu hebben Italiaanse onderzoekers ontdekt dat de kunstmatige zoetstof aspartaam bij ratten de kans op kanker verhoogt, en dit terwijl eerder gesuggereerd werd dat aspartaam volkomen onschadelijk was.

Lees hier verder


15 november 2005

Wie ruikt het lekkerst? Oma!

vieshe.jpg
Af en toe eens snuffelen aan de oksels van oma maakt gelukkig. Dat beweert een wetenschapper uit Pennsylvania. Net als bij dieren spelen ook bij mensen lichaamsgeurtjes een belangrijke rol in het sociale contact. Ook al doet (bijna) iedereen z'n best lijfeigen luchtjes te verdoezelen. De wetenschapper heeft uitgezocht welke signalen er uitgaan van een natuurlijke okselgeur.

Lees verder "Wie ruikt het lekkerst? Oma!" »

04 november 2005

Kwart Belgen heeft allergie

sneezy2.jpg

Eén op de vier Belgen heeft last van allergieën. Dat aantal blijft toenemen, zo blijkt uit pas vrijgegeven cijfers van de Astma- en Allergiekoepel.

De cijfers laten er weinig twijfel over bestaan dat astma en vooral huidallergieën in opmars zijn, vooral bij kinderen en jongeren. Onderzoek wees uit dat drie op de tien schoolkinderen last heeft van allergische reacties. Eén op de acht kinderen heeft astma. Een kwart van de 13- tot 21-jarigen lijdt aan hooikoorts.


Lees hier het volledige artikel

27 oktober 2005

Het eten van vis, graanproducten, knoflook, tomaten of broccoli voorkomt kanker

door Mirjam Brinks

AMSTERDAM, zaterdag
Het mineraal selenium, dat voorkomt in onder meer vis, graanproducten, knoflook, tomaten en broccoli, voorkomt verschillende vormen van kanker.

.

Lees verder "Het eten van vis, graanproducten, knoflook, tomaten of broccoli voorkomt kanker" »

Consument wil zelf ziekenhuis kiezen

Consumenten letten bij de beoordeling van de kwaliteit van ziekenhuizen meer op de communicatie met de arts en de verpleegkundige dan op medisch inhoudelijke zaken. Dat blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar Agis, aldus het Financieele Dagblad.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste patiënten het heel belangrijk vinden om zelf een ziekenhuis te kunnen uitkiezen. Meer dan 70 procent van de ondervraagden geeft dat aan. Bij de keuze laat 25 procent zich leiden door de reputatie van het ziekenhuis en ruim 20 procent door de reputatie van de behandelend medisch specialist. De reisafstand is bij 20 procent van de ondervraagden van doorslaggevend belang.

Lees verder "Consument wil zelf ziekenhuis kiezen" »